چطوری با صفحه خالی بازاریابی ویروسی راه بندازیم؟!!!

گاهی اوقات ما طراحان صفحاتی رو طراحی می‌کنیم که فقط قراره یک پیام کوچک به کاربر نشون بده مثلا بگه اینترنت قطع شده یا در این صفحه محصولی موجود نیست و … . در این جور مواقع می‌تونیم ایده های جذابی رو پیاده کنیم که باعث میشه تجربه خوبی از اپ شما در ذهن مخاطب به جا بمونه و این تجربه خوب کلی مزایا براتون داره که مطمعنا خودتون میدونید. در ادامه چند تا ازین ایده ها رو میخوام به شما بگم

ایده یک : آموزش زبان ….
لیست لغات ۵۰۴ رو در دیتابیستون بزارید و بصورت رندوم هر بار که خواستین صفحه سفید به کاربر نشون بدین یه لغت به همراه معنیش بزارین. مطمعنن همه دوست دارن یه لغت جدید یاد بگیرن!! این باعث میشه اگر اون کلمه ای که بهش یاد دادین رو جایی ببینه یا خودش استفاده کنه ناخودآگاه به یاد شما میفته!! همین جا به راحتی شما از ترفند “زنجیره” که یکی از ترفندهای بازاریابی ویروسیه استفاده کردین. برای توضیحات بیشتر به کتاب مسری صفحه ۸۷ رجوع کنید ولی بطور خلاصه اینطوری میشه اگر شما توی تلوزیون یک خبر درباره مارس (مریخ) ببینید یاد شکلات مارس میفتید و به خودتون میگین خیلی وقته شکلات نخوردم برم یه شکلات مارس بگیرم ( این داستان واقعی بود و …)

 

 

ایده دوم : استفاده از جملات انگیزشی
می‌تونین از جملات کوتاه انگیزشی ، حکیمانه یا فیلسوفانه استفاده کنین.

 

 

ایده سوم:استفاده از لطیفه
می‌تونین از لطیفه های کوتاه و کوچک ، جک و مطالب خنده دار استفاده کنید.

 

 

ایده چهارم : معرفی یک ویژگی مخفی
یکی از ویژگی‌های اپلیکیشن که هر کسی از وجودش با خبر نیست رو معرفی کنید. مثلا بگین آیا میدونستید اگر روی آیکن قلب لمس طولانی (long press) کنین به جای یک لایک پنج لایک ثبت میشه؟!! میشه گفت اینطوری با یه تیر دو نشون زدین هم جاهایی که UI خوبی نداره رو به کاربر معرفی کردین هم یه چیزی بهش یاد دادین که هر کسی نمیدونه.

ترفند دوم و سوم و چهارم هم که بهش ” اعتبار اجتماعی ” گفته میشه در کتاب مسری صفحه ۵۳ به طور مفصل توضیح داده شده. خلاصش اینطوری میشه اگر شما به کسی چیزی یاد بدین که طرف با بازگو کردن اون چیز پیش دیگران بهش حس باهوش بودن و جذاب بودن دست بده عاشق محصول شما میشه چون بهش اعتبار اجتماعی دادین.

سخن آخر : از این ایده ها در جای مناسب و به شکل مناسب استفاده کنید تا تاثیر واقعی خودشو بزاره و باعث محبوبیت محصول ( اپ) شما بشه. یه مثال می‌زنم برای گویاتر شدن جملم. مثلا در یک اپلیکیشنی که مخاطبین شما افراد سن بالا هستن جملات حکیمانه و فیلسوفانه نشون بدین یا تو اپ هایی که جوون ها بیشتر توش عضو هستن جک و لطیفه نشون بدین یا اگر مخاطبین شما برنامه نویس و خوره کامپیوتر هستن سعی کنین از ایده معرفی ویژگی‌ها استفاده کنین چون حس باهوش بودن بهشون دس میده.  حتی می‌تونین پا رو ازینم فراتر بزارین و متناسب با مشخصات هر کاربر ایده های مربوط به خودشو پیاده کنین! خلاق و مطفاوت باشین. کتاب مسری رو یادتون نره بخونید. متاسفانه من هنوز کامل نخوندم و فقط با خوندن نصفش این همه ایده به ذهنم زد.

مهدی مرتضوی
طراح رابط کاربری


پاسخ دهید